Ben and Jerry's cookie dogh riktiga receptet


Från google
Jag älskar Ben & Jerry's half baked glass! Det är receptet på kakdegen som är i glassen. Kakdegen är det godaste med den, sen är det ingen stor ide att äta. ;)
Ben & Jerry's cookie dough cookies
115 g rumstempererat smör
ca 0,6 dl strösocker
ca 0,8 dl farinsocker
1 ägg
1/2 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver
2,5 dl grovt hackad 72% choklad
1,5 dl finhackade valnötter(jag kommer inte andvända valnötter, så det kan man utesluta)
Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör, strösocker och farinsocker i en stor skål tills det blir mjukt, ljust och fluffigt. Tillsätt ägget och vaniljsocker och blanda väl.
Blanda mjöl, salt och bakpulver i en annan skål. Tillsätt de torra ingredienserna i ägg och smörsmeten och blanda noggrannt. Tillsätt till sist den hackade chokladen och de grovhackade valnötterna och blanda ihop allt till en kakdeg. Grädda i ugn ca 12-15 min, klart!
Ett tips är att ta alla ingredienser som det står, men sedan att ta lite mindre än hälften av allt utom smör och mjöl, så blir det mycket bättre.
Du måste oxå andvända händerna när du rör ihop allt, det går inte annars, tro mig, vi testade allt! ;)
Mata sedan på med lite mjöl om det blir för kladdigt som det blev för oss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
RSS 2.0